ETT TRASSEL...


...av trådar.

Är man som jag, en sådan där som försöker febrilt kombinera sommarblommor (och inneblommor, för den delen) med att inte vara hemma och sköta om dem riktigt varje dag - då är det här ett inlägg för dig.

Och nej, det är inte alls min mening att förvandla bloggen till en tips-blogg om ting man kan förskaffa sig, men det här är bara så otroligt bra, så jag måste!

Det började för några år sedan med att min dåvarande, underbara granne insjuknade 
precis innan min semester. Tills det hade han (ibland hon, men mest han) tassat över till mig och med ett beundransvärt tålamod vattnat mina rätt många och ganska utspridda samling sommarblommor i kruka.
Där stod jag med bilen packad, och med en samling blommor som skulle dö på en vecka.
En blick in på de övriga grannars gårdar fick mig att inse, jag var inte den enda på väg på semester...

Det året, i panik, tog jag till alla petflaskor, gamla saftflaskor och urdruckna vinflaskor som jag hittade i källare och skrubbar, fyllde dem med vatten och vände upp och ner på dem och klämde in dem i myllan.

Det funkade rätt så bra - i några dagar.




Det som var det främsta problemet med det systemet, förutom begränsad tid av funktion, var att alla upp-och-ned vända flaskor skriker rätt högt ut att i just det här huset är ingen hemma. 
Här är alla borta.


Och så är det ju inte heller så där fint - även om man inte är hemma och ser det.
Men man vill ju ändå att det skall se lite vackert ut, trots det.

Och som sagt, alltid har man inte en underbart hjälpsam granne att rycka i ärmen...

*

Så jag började leta efter en annan lösning.
Och hittade Blumat.

Jo, jag var riktigt skeptiskt till en början, men va f_n...något måste jag ju hitta på!

Och...det har fungerat helt suveränt i några år nu!
Och det är så försynt att man måste verkligen gå nära för att se att 
här gömmer sig ett litet bevattningssystem minsann. 
I synnerhet om man, som jag gärna har en och annan zinkkanna stående 
lite här och där - också när jag är hemma!

Som ett levande bevis på att det funkar är min Moder-Mårbacka-pelargon.
Under min semester, nästan i fyra veckor, har den stått på trappan till mitt hus. 
Under tak. 
Inget regn - även om det skulle ha regnat, vilket det ju liksom inte gjort.
I full sol - i söderläge.
Riktigt heta förhållanden alltså.


Och ingen granne som behöver offra sig...

Mårbacka-tanten har mått gott, växt till sig och blommar som en tok och 
ser allmänt mycket välmående ut.

Här är den magiska lilla pryl som gjort det möjligt:


Den har en liten "morot" av något keramiskt material.
En vattenbehållare, en liten "slang" och en plupp där i ändan.

Man korkar av den gröna korken, fyller vattenbehållaren med vatten, korkar på tillbaka.
Sticker ner den keramiska "moroten" i myllan och lägger den andra ändan tex i en vattenkanna.
Se bara till att den vita pluppen kommer till botten.

Och där är det! 
Inget krångligt, nästan inget synligt och ruskigt pålitligt!

Till en liten kruka räcker det med en, till större kan man sätta två, eller tre.
Mårbackan på bilden hade två.

Helt överlägset alla andra system - förutom kanske snälla grannar då!

Jag använder det både ute och inne - och det bästa är att tack vare den där 
keramiska ändan kan växten själv justera mängden vatten den behöver. 
Så enkelt - och så bra!

För oss som far och kommer och far igen.

Jag har kanske skrivit om den här lilla grejen tidigare i bloggen också, men 
riktigt bra uppfinningar tål att upprepas om. Löjligt bra grej, helt enkelt!

Jag har köpt mina från någon nätbutik - fråga inte vilken, det har jag glömt...;)
Men den lär finnas att köpa på nätet lite här och där, sade en kollega som
skaffat sig en uppsättning trassel i år.
Och hon mer är nöjd - hon med!

*

(Och ja, *hosthost* den som vill vara med om att vinna den underbara kokboken 
SAFKA,
 gå in på 
lämna en random kommentar och var med i lotteriet, vet ja...;)
Nästa måndag berättar jag vem som vann!)

Inga kommentarer: