EN LITEN SMYGSTART...





...till julens smaker.

Allt eftersom personerna som brukar samlas runt mitt julbord växer till sig och mognar, 
faller det bort en hel del "typiskt-barn"-julgodis. 

I det här skedet av mitt liv är det nästan bara vuxna som samlas till jul hos mig.
Lillungen håller nog på att tippa över till vuxenhållet han med.
Inga små ungar som med tindrande ögon, och oro och otålighet i kroppen väntar på tomten.
Det känns nästan lite märkligt, för innan jag själv hade egna barn så fanns det andras ungar som stod för barnstojet.

Men jag kan också tycka att det är väldigt skönt!
Lugnt, avslappnat och rofyllt.
Med en vuxen jul.

Eftersom gottebordet inte i år kommer att innehålla fullt så mycket sött som åren innan, tänkte jag satsa på hemlagat i ställe.
Provlagade en sats fudge....och OMG så gott det var!

Det här måste jag bara dela med mig:

3 dl vispgrädde
2 msk kakao
3 dl socker
1 dl mörk sirap*
50 g smör
100 g mörk choklad*

Blanda grädde, kakao, socker, sirap och smör.
Koka tills smeten tjocknar 
(hos mig tog det nästan en timme, undvik att röra om när det väl börjat puttra jämnt).
Gör ett kulprov.
(Smeten som droppats ner i ett glas iskallt vatten, 
skall kunna snurras till en mjuk kula - då är det klart).

Hacka chokladen och låt den smälta i den heta smeten.

Häll upp det i en liten form klädd med smort bakplåtspapper.
Låt kallna och skär upp i lämpliga bitar.

(* till näst gör jag en sats med ljus sirap och vit choklad, så får vi se hur det smakar)


Sååååå gott!
Mina gottesmaklökar gjorde en liten lycklig kullerbytta av det här, jag lovar!

*


1 kommentar:

Grynbär sa...

OJ, låter gott! Jag skall också ta och prova på receptet, tack :)