UNDVIKA FÖRSTOPPNING...

...i hemmet.
Nu tänker jag lite utmana er.
Läste ett inlägg på facebook här om dagen, som fick mig att tänka efter.

Nu, i det här inlägget,  kommer jag att blanda friskt inredning, hållbar utveckling, 
ekologi och (håll i er) jul.
Inredning, som var den ursprungliga motorn till att jag blev en bloggare över huvud taget. Längtan efter skönhet i hemmet. Det har som sagt ingenstans försvunnit, men behovet att skaffa nytt, det senaste, förnya hemmet typ femton gånger i året, det har. 
Försvunnit. Totalt. 
Jag är mättad på det och liksom nöjd som det är. 

Tvärtom kan jag ibland känna en viss förstoppning i hemmet.
Det har säkert med mina två flytt på relativt kort tid att göra. Och ålder.
Jag tycker det är skönt att släppa iväg ting. Skönare än att skaffa nytt.



I samband med dessa flytt har jag ju också insett hur förfärligt mycket man har i sina knutar.
Som man klarar sig utan. Och inte ens saknar, bara man släppt taget en gång.
Det har jag gjort, men det finns kvar ändå...

Så nu till utmaningen - och julen:

Jag hör till dem som älskar jul, advent, väntan, pynt, dofter, smaker...you name it!
Men...jag har också varit ruskigt dålig på att städa undan "året runt pynt" innan jag sprider ut julpynten i mina knutar. Och då blir det lätt lite....mycket.

Inlägget som jag läste handlade om 
"En sak i dagen. 30 dagar - 30 saker."

Och i all sin enkelhet handlar det om att plocka bort, ge bort, sälja, lägga undan, till och med slänga om man måste,  en sak per dag i en månads tid och på så sätt rensa i röran därhemma.

30 dagar - 30 saker.
Mindre.

Så nu tänker jag utmana er att välja ut en sak varje dag, i en månads tid, som skall bort;
(till grannen, till kollegan på jobbet, till loppis, in i skrubben (i absoluta nödfall, och vid akut separationsångest...), till komposten, bara det kommer bort).
Allt räknas, pynt, kläder, ungarnas leksaker, halvdöda krukväxter, hundens utslitna koppel, fasters vas som du aldrig ens gillat...
...bara det är en sak, ett ting, 
per dag.

November är kanske den bästa månaden för detta.
Tänker jag i alla fall. 
Om jag städar bort en sak per dag, i en månads tid, kommer jag ju att ha mer utrymme för julens ting - utan förstoppning på hyllor och bord. 
*ler*


Och så gör jag kanske samtidigt en liten, bra gärning.
Både för mig och för naturen och för den personen som återanvänder mina ting, som återläser min bok, och krukväxten som får återgå till naturens kretslopp i komposten.




Så nu utmanar jag er att göra som lövträden därute!

Släppa iväg det som gjort sitt.
En sak i dagen under november.

Just innan advent ett inlägg med foton, eller en lista, på allt det vi gjort av med.
Som en motvikt mot alla inlägg om det man skaffat...;)

Lite som kärringen mot strömmen...är ni med?



2 kommentarer:

Anonym sa...

kära bloggvän; Förstår att du ännu ej har några barnbarn.
Äntligen har jag blivit av med en heldel som skulle bort. Anna ville ha "det där" somhon har sett sen barnsben, Fanny ville ha "det där" som hon har tingat sen 5-årsåldern, Maja vill ha, då hon får eget boende " det där" som hon har tingat sen liten. Oj så kul att tjejerna vill. Allt är jo ting som hör ihop med deras barndom hos mormor - alla minnen - . Hur skulle livet vara utan minnen

mw

G:a Affären sa...

Ja visst finns det saker och ting som bara blir ståendes helt i onödan och tar någon slags energi. Tyvärr har jag bland bekanta och vänner betraktats som en sista anhalt för det som ska slängas...! Innan färden till majbrasan brukar de stanna till här för att höra om jag ville ha något från lasten. Detta bara för att jag ett år "räddat" en fin trädgårdsmöbler från lågorna.
Nej, nu blir det mer av ut med en sak per dag, vem vill ha förstoppning!

Vackra bilder!

Kramar
Cia