ENSAM I SLOTTSPARKEN...

...en sagolikt vacker vinterdag!

Det dräller inte precis av herrgårdar här i Finland, men jag har turen att ha några pärlor inte alltför långt borta. När temperaturen ute närmar sig -20 grader och all aktivitet på slottet har avstannat under helgerna kan man lyckas med att ha en hel slottsträdgård för sig själv!

Det är riktigt magiskt att få vandra omkring i en slottsmiljö som slumrar i midvintern. Slottsparken är långt över hundra år gammal och de gigantiska träden som majestätiskt sträcker sina vintergrenar mot himlen, nästan som i en bön om vår, gör mig medveten om vår litenhet och tidens perspektiv.

En stel dam i pälsmössa och tjusig vit snöboa stötte jag på, men hon var inte på prathumör så jag vandrar vidare...

Det gamla stallet, i nygotisk stil, numera inhyser det konferensutrymmen. Men om jag skulle ha varit en häst för 100 år sedan, så skulle jag mer än gärna haft min spilta just här, tror jag. Faktum är ju att det är lätt att romantisera...förmodligen var det inte så rosigt alla gånger, fast det var vackert...

Slottet ligger invid en å, som är så ström att den sällan fryser helt om vintrarna. Längs iskanten (knappt så man ser dem på bilden) låg ett gäng med änder och såg synnerligen frysna ut. De reagerade knappt när jag ropade till dem: det blir nog vår...snart. Kanske jag inte lät alldeles övertygande?

Här skymtar vagnstallet. Nu finns där en kvalitativ krog - stallkrogen - med fantastiskt god mat, och vintertid en stor brasa som alltid brinner i den vackra öppna spisen.

Det enorma lärkträdet sänker sina grenar ner mot marken som en gardin...måste vara bland de äldsta i Finland - det är ENORMT!

Och här har vi då själva slottet, knackade på för att fråga om jag kunde få komma in och värma mina tår vid de vackra 1700-tals kakelugnar, och så kunde jag gärna ha stannat på middag också, men ingen öppnade...

Om ni orkat såhär långt i mitt blogginlägg, så får ni ännu en kort historik om slottet:)

S'il vous plaît:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svart%C3%A5_slott

Nu skall det bli lite blomkålssoppa med rökt lax, när nu dendär slottsmiddagen uteblev denna gång;)

Men jag är lycklig över besöket ändå!

Hoppas ni haft en fin trettondag - i morgon blir det vardagsrutiner igen, och åååh, hur skönt är inte det? Också!

Kram på er alla, klä på er väl - det blir kallt ännu en tid, men det ÄR en vår på kommande!

Kram M.

5 kommentarer:

Nettan i Ölsboda sa...

Åh, vilka vackra bilder! Din blogg gör mig glad :)
Ha en skön kväll /Nettan

annashusidingtuna sa...

Härliga vinterbilder!!
Bilden där träden reflekteras ner i vattnet såg nästan ut som en pusselbild till ett pussel på sådaär 1000 bitar...
Kram Anna

S o F sa...

Stort tack M.

Härligt att få vandra omkring här med hjälp av dig o din kamera.
Är svag för historiska miljöer o nu fick jag också chans till att läsa lite historia om Svartå slott.

(tänk om jag också kunde komma ihåg nåt av allt jag läser och har läst...men mitt minne är väldigt dåligt numera)

Återigen, tack för ett intressant o vackert inlägg!
(ungefär som vanligt alltså) :)

Viola_T sa...

Så fint att få se vackra vinterbilder från "din" slottsträdgård. Slottet förstår jag är värt ett besök, har själv enbart läst om det tidigare.

Leve vintern!

Home No.1 sa...

hej M, gud vad vackert!
Trevlig helg!
Kram Annica.